Az üzleti korrupcióról

A Magyar értelmező kéziszótár a következő definíciókat adja. Korrupció: 1. (Közéleti) megvesztegetés, megvesztegethetőség. 2. Közéleti erkölcsi romlottság. Megveszteget: 1. Vesztegetéssel rábír, rávesz valakit valamire. 2. Kellemes modorával megnyer valakit. 3. Megront, leront, megfertőz. Veszteget: Haszontalanul, eredménytelenül használ fel. 2. Értéken alul árul. 3. Megveszteget(ni igyekszik).

A Transparency International június 9-én jelentette meg a Korrupciós kockázatok Magyarországon kötetének második részét Korrupciós kockázatok az üzleti szektorban címmel, mely magyarországi üzletembereknek és köztisztviselőknek kérdőívekre adott válaszain, véleményén alapul. Néhány kiollózott idézet a sajtóközleményből:

„A Magyarországon tevékenykedő üzletemberek szerint hazánkban nem, vagy csak rendkívül nehezen lehet korrupciómentesen érvényesülni az üzleti életben. A gazdasági élettel összefüggő korrupciós jelenségek az üzletemberek számára nagyobb problémát jelentenek az üzleti és a közszféra találkozásánál, mint az üzleti szektoron belül.

A magyarországi üzleti kultúra nem a tiszta versenyt helyezi középpontba, a visszaéléseken kapott cégek nem esnek rossz társadalmi megítélés alá. Az üzleti szféra csak kis hányadában van tisztában az etikus üzleti magatartás hosszú távú profitteremtő és kockázatcsökkentő pozitív hatásával.

A korrupció elterjedt jelenség Magyarországon, politikai hovatartozástól és gazdasági szektortól függetlenül találkozunk különbözı megnyilvánulási formáival. Egyaránt jelen van a pénzmozgással nem járó, kölcsönös szívességek alapján mőködő korrupciós gyakorlat, és a pénzmozgást is feltételező korrupció. Az utóbbi esetben egyre gyakoribbak a többszereplős, láncba szerveződő tranzakció-sorozatok, ami a korrupció intézményesülésének tendenciájára hívja fel a figyelmet.”

Magam a korrupció önsorsrontó hatását abban látom, hogy hosszú vagy közép-, de talán már rövid távon is magának az elkövetőnek, szervezetének a versnyképességét, teljesítményét (is) lerontja. Ugyanis menthetetlenül elterjed a híre, hogy xy szervezet vagy személy szűkíti a versenyt, illetve az abban résztvevők körét. Akik a körön kívül esnek, egy-két próbálkozás, ajánlatadás után megtanulják, hogy ezzel nem érdemes kapcsolatot keresni, viszonzásul pedig rossz hírét keltik. A körön belüli kiválasztottak pedig azonnal megérzik, hogy konkurencia hiányában nem kell versenyezniük, azaz az áraikat a piaci ár fölé emelhetik, valamint romolhat a minőség.

0 Responses to “Az üzleti korrupcióról”


  1. No Comments

Leave a Reply