Gondolatok a fogamzásgátlásról

Kissé meglepő tartalmú írást olvastam a fenti címmel a fogamzásgátlásról, illetve annak katolikus tiltásáról. Az Egyház ezt a tanítást a Teremtés Könyve 38. fejezetében található történetből vezeti le, ahol Ónán a „földre vesztegette el a magját”, ami után Isten megölte őt. Lássuk, hogy a fogamzásgátlás mai tiltása a Biblia alapján valóban jogos-e!

A Teremtés könyve 38. fejezetében leírt eset arról a mózesi törvényről szól, hogy az ÓSZ-ben(!) ha egy zsidó(!) férfi gyermek nélkül halt meg(!), a testvérének(!) volt kötelessége a gyermek nemzése(!), hogy ki ne haljon a testvér vonala. (Pontosan erre kérdeznek rá Jézustól a szadduceusok Máté 22:24-nél, ott azonban a feltámadás vitatásával kapcsolatban merült fel ez a kérdés.)

Három dolgot érdemes tisztán látni az adott törvénnyel és Onán tettével kapcsolatban: a sógorházasság elvárása az ószövetségi zsidók számára volt csak érvényben (tudtommal a Kat. Egyház sem hajtja be manapság a sógorházasság mózesi törvényét a hívein.) A másik az, hogy egy különleges helyzetről szólt, amikor Támár (a férj) utód nélkül halt meg, és erre a helyzetre írta elő a testvére, Onán számára az útódnemzési teendőket az ő sógornője felé. A harmadik pedig az, hogy a kötelesség megszegésének módja (Ónán után onanizálásnak nevezve) csak egy technikai részletkérdés, hisz a mózesi törvény nem ennek a technikának a tilalmára, hanem kifejezetten csak az adott helyzetben (férj halála esetén) utód nemzésének a kötelességére vonatkozott, és csak a testvérnek előírva.

A fogamzásgátlásról itt most általnosságban az újszövetségi és többségében nem zsidó származású, hívő házaspárokkal kapcslatban beszélünk, és nincs szó a férj haláláról sem, így a nemzetségének a kihalásáról sem, ellenben a férj él, és nem a sógornőjével, hanem a saját feleségével létesítendő szexuális aktusok a vizsgálat tárgya. Ezért 1) az ÚSZ-ben hatályát vesztett mózesi törvénynek 2) még a tényállása sem állapítható meg, így az alkalmazása biblikus értelemben külön-külön és kétszeresen is jogalap nélküli!

A Katolikus Egyház ma a fogamzásgátlás minden segédeszközzel végzett módszerét, beleértve a mellékhatásoktól abszolut mentes gumióvszer használatát is - erre az ószövetségi helyre való hivatkozással - nem engedélyezi, azt bűnként jelöli meg. Ez az ÚSZ-i hívőket a biblikusnál nehezebb, és ki kell mondjuk, hogy sokak számára elhordozhatatlan teherrel sújtja. Érdemes elolvasni Mt 23:4 vagy Lk 11:46 sorait, ahol az akkori klérust ezért Jézus nem kicsit ítéli el. Szerintem áthallásos a szituáció…

„Ő pedig monda: Jaj néktek is törvénytudók! mert elhordozhatatlan terhekkel terhelitek meg az embereket, de ti magatok egy ujjotokkal sem illetitek azokat a terheket.”

0 Responses to “Gondolatok a fogamzásgátlásról”


  1. No Comments

Leave a Reply